Modal content
×

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI

Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.

Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.

Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.

1.Kişisel Verilerin İşlenme Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:

  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen ticari faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden ilgili kişileri faydalandırmak için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin ilgili kişilerin beğeni, kullanım alışkanlıkları ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilerek ilgili kişilere önerilmesi ve tanıtılması.
 
2.Kişisel Verilerin Aktarıldığı Taraflar ve Aktarım Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.

3.Kişisel Verilerin Toplanma Yöntemi

Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.

4.Çerezleri Kullanım Amacı

Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;

İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.

Teknik olarak web sitemizde kullanılan çerez türleri aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.

Oturum Çerezleri

(Session Cookies)

Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır.

 

Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:

  • • İnternet sitesinin işlevselliğini ve performansını arttırmak yoluyla sizlere sunulan hizmetleri geliştirmek,
5.Çerez Tercihlerini Kontrol Etme

Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.  

6.Veri Sahiplerinin Hakları

Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.

 

  • e-Devlet
  • İçişleri Bakanlığı
  • Diğer Valilikler

Valilikler

T.C. Malatya Valiliği
T.C. Malatya Valiliği
T.C. Malatya Valiliği
  • VALİLİK
    Yöneticilerimiz Valilik Birimleri Tarihçe Görev Yapmış Valilerimiz İl Protokol Listesi Mevzuat Kurumsal Kimlik Etik Komisyonu İl İnsan Hakları Kurulu
  • MALATYA
  • İLÇELERİMİZ
  • HİZMETLERİMİZ
    Hizmet Birimleri Kamu Hizmet Standartları Yatırımlar
  • GÜNDEM
    Validen Haberler Haberler Duyurular
  • İLETİŞİM
°C
9
Mayıs2025
Parçalı Bulutlu
23
°C
5 Günlük Hava Tahmini
temizle
  • VALİLİK
    • Yöneticilerimiz
      • Vali Seddar Yavuz
      • Vali Yardımcıları
        • Sedat Özdemir
        • Ömer Kıraç
        • Ahmet Korkmaz
        • Osman Kural
        • Reşit Özer Özdemir
        • Abdulselam Bıçak
        • Bilal Basrı
        • Talat Tabur
      • Kaymakamlar
        • Adem Topaca
        • Fikri Badioğlu
        • Seher Söyler
        • Erkan Savar
        • Şeref Gülyer
        • Mehmet Kılıç
        • Ayşe Karaca Nas
        • Muhammed Fatih Günlü
        • Onur İnce
        • Ahmet Yeşilyurt
        • Tunahan Nas
        • Osman Kurt
        • Kutsal Baytak
    • Valilik Birimleri
      • Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı
      • Özel Kalem Müdürlüğü
      • İl Yazı İşleri Müdürlüğü
      • İl İdare Kurulu Müdürlüğü
      • İl Planlama ve Koordinasyon Müdürlüğü
      • İl Basın ve Halkla İlişkiler Müdürlüğü
      • İl Sosyal Etüt Ve Proje Müdürlüğü
      • İdare ve Denetim Müdürlüğü
      • Protokol Şube Müdürlüğü
      • Bilgi İşlem Şube Müdürlüğü
      • İdari Hizmetler Şube Müdürlüğü
      • Hukuk İşleri Şube Müdürlüğü
      • Açık Kapı Şube Müdürlüğü
    • Tarihçe
      • Hükümet Konağı Tarihçesi
    • Görev Yapmış Valilerimiz
    • İl Protokol Listesi
    • Mevzuat
      • Valilik Genelgeleri
      • Valilik Genel Emirleri
      • Valilik Yönergeleri
      • Valilik Kararları
      • Genelgeler ve Görüşler
      • Valilik Teşkilatı Hakkında Mevzuat
      • Personel Mevzuatı
      • Eğitim Konuları
    • Kurumsal Kimlik
    • Etik Komisyonu
    • İl İnsan Hakları Kurulu
  • MALATYA
  • İLÇELERİMİZ
  • HİZMETLERİMİZ
    • Hizmet Birimleri
    • Kamu Hizmet Standartları
    • Yatırımlar
  • GÜNDEM
    • Validen Haberler
    • Haberler
    • Duyurular
  • İLETİŞİM

Ekonomi

EKONOMİYE GENEL BAKIŞ

Tarihsel süreç içerisinde "doğunun batısı batının doğusu" olarak tanımlanan Malatya, bugün de aynı konumunu sürdürmekte olup sosyo-ekonomik yapısı nedeniyle bölgesinde önemli bir cazibe merkezi durumundadır. İlin bu gün ulaştığı ekonomik gelişim düzeyinde Malatya ile özdeşleşen kayısı yetiştiriciliğinin etkisi yadsınamayacak düzeydedir. Malatya için ilahi bir lütuf olarak da kabul edilebilecek olan kayısı, özellikle 80'li yıllardaki dışa açık ekonomiye geçiş sürecinde önemli bir ihraç ürünü haline gelmiş ve ilin ekonomik gelişimine büyük katkı sağlamıştır/sağlamaktadır. Malatya, ekonomik gelişmesinin temelinde Kayısı yetiştiriciliğini önemli yer tutmasına rağmen günümüzde ekonomik kalkınma kaynaklarını çeşitlendirerek daha dengeli bir sektörel yapıya evrilmektedir. 
 
DPT tarafından  2003 yılında yayınlanan "İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması" sonucuna göre Malatya il geneli olarak tüm iller içerisinde sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralamasında 41. sırada yer almıştır. Kalkınma Bakanlığı tarafından yapılan “2011 Yılı İllerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması”na göre ise  Malatya  81 il arasında 42. sırada yer almaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yapılan İllerde Yaşam Endeksi-2015 sıralamasında Malatya tüm iller sıralamasında 53. sırada yer almıştır. Ekonomi ve Dış Politika Araştırma Merkezi (EDAM) Türkiye İçin Bir Rekabetçilik Endeksi-2023 araştırmasına göre ise 39. sırada yer almıştır.  TÜİK verilerine göre Türkiye’de Kişi Başına Düşen GSYİH miktarı 13.243 Dolar iken, Malatya’da Kişi Başına Düşen GSYİH miktarı 7.794 Dolardır. 

Kişi Başına Gayri Safi Yurtiçi Hasıla  (Dolar) 

  

Malatya’nın kişi başına GSYH’nın ülke ortalamasına yakınsaması 2006 yılında %56,8 iken 2017 yılında %58.3, 2018 yılında, %55.5, 2020 yılında % 60.8, 2021 yılında % 55.8, 2022 yılında %53 ve  2023 yılında ise  % 58,8 düzeyindedir. 
 
Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın Sektörel Dağılımı
2023 yılı TÜİK verilerine göre; Malatya’da GSYH’ nın %53.20’si hizmet sektöründe, %33.92’ü sanayi sektöründe ve %12.88’i tarım sektöründe yer almaktadır.
 
SANAYİ
İlimiz, 80’li yıllara kadar sanayileşmesi büyük ölçüde kamu yatırımlarına (Sümerbank, Tekel ve Şeker Fabrikaları gibi) bağımlı iken, daha sonra özel teşebbüs eliyle kalkınma yolunda önemli atılımlar yapmaya başlamıştır. Söz konusu kalkınma hamlesinin altında yatan en önemli nedenler; Malatya için önemli bir gelir kaynağı olan kayısının il ekonomisine sağladığı parasal kaynak, devletçe verilen yatırım teşviklerinin amacına uygun kullanılması, KSS ve Organize Sanayi Bölgeleri gibi sanayi alt yapısı yatırımların kamu tarafından yapılmasıdır. Organize Sanayi Bölgeleri ve Küçük Sanayi Sitelerinin kurulması ile birlikte İlimizde hızlı bir sanayileşme süreci başlamıştır. 

1. Organize Sanayi Bölgesi: I. Organize Sanayi Bölgesinin toplam sanayi alanı 1.563 hektar olup toplam sanayi parseli 503 adet, tahsis edilen sanayi parsel sayısı 313’dür. I. OSB’de 254 tesis üretimini sürdürmekte, inşaat halindeki sanayi parseli 65, proje aşamasında sanayi parseli 43, tahsise hazır sanayi parseli ise 3 adettir. Kamulaştırma sonrası oluşacak sanayi parseli ise 180 adettir. Firmalar ağırlıklı olarak tekstil, gıda, mobilya ve inşaat sanayi sektöründe yer almakta ve toplam parsel doluluk oranı % 60’dır. I. OSB’de toplamda 17.007 kişi istihdam edilmektedir.

2. Organize Sanayi Bölgesi: Toplam sanayi alanı 350 hektar olup parsel sayısı 158, parsellerin tamamı tahsis edilmiştir. 141 adet müteşebbis üretim yapmaktadır. Üretimde olan firmalardaki çalışan sayısı 14.412 kişidir. Firmalar ağırlıklı olarak tekstil, gıda, maine ve ekipmnları sektöründe faaliyet göndermektedir.

Darende Organize Sanayi Bölgesi 
Darende İlçemizde 48 hektarlık alan üzerinde kurulmuştur. Altyapısı tamamlanarak 30 parsel üretilmiş, 17 adet parsel tahsis edilmiş, 9 parsel tesis edilmemiştir; 3 firma üretime geçmiş, 4 parsel üzerinde inşaat çalışmaları devam etmektedir.
 
Teknoloji Geliştirme Bölgesi 
İnönü üniversitesi öncülüğünde üniversite-sanayi iş birliğini geliştirmek, inovasyon ve Ar-Ge alanında çalışmalar yapmak, ileri teknoloji ve katma değeri yüksek ürünlerin üretilmesini sağlamak amacıyla 6.300 metrekare kapalı alanı olan TGB kurulmuştur. Halen 73 firma faaliyetini sürdürmektedir. Firmaların büyük çoğunluğu bilişim/yazılım sektöründe faaliyet göstermektedir. 

İş Geliştirme Merkezi (İŞGEM) 
II. Organize Sanayi Bölgesinde 8,315 m²’lik alanda, 5.793 m² kapalı alanı olan ve 49 adet kiralanabilir alandan oluşan İŞGEM 2014 yılında tamamlanmıştır. AB hibe desteği ile 3 ilde kurulan İŞGEM’ lerden birisi olan Malatya İŞGEM’de  55 işlik  faaliyet göstermektedir.

Küçük Sanayi Siteleri
İlimizde 5 adet Bakanlığımızın kredi desteği ile yapılan KSS ve 2 tane de özel girişimlerle yapılan KSS olmak üzere toplamda 7 adet KSS bulunmaktadır. Küçük Sanayi Siteleri ilimizde yaklaşık 8.836 kişiye iş imkânı sağlamaktadır.
         
MADENCİLİK
Madencilik alanındaki faaliyetler uzun yıllar kamu sektörü eliyle yapılmış, sektörel büyümeyi sağlayacak ölçüde özel kesim yatırımları çekilememiştir. 
 
Malatya İli başta demir, pirofillit ve mermer yatakları olmak üzere doğal kaynaklar bakımından önemli bir yere sahiptir. Söz konusu doğal kaynakların tam olarak değerlendirildiği söylenemez. Malatya, önemli pirofillit yataklarına sahip olmasına karşın mevcut pirofilit yatakları gerektiği gibi değerlendirilememektedir. Benzer bir durum demir madenleri için de geçerlidir. Ancak son yıllarda özel sektörün medencilik alanındaki yatırımlarında artış görülmektedir.  Madencilik sektörünün ülkemizde yaşadığı genel sorunlara ilaveten bölgeye münhasır sorunlar madenciliğin gelişimini yavaşlatmaktadır. Bu sorunlardan başlıcaları; ilimize ve bölgemize has topoğrafik yapı nedeni ile ulaşım ve taşıma sorunları ve yüksek taşıma maliyeti, yetersiz teknoloji, yetersiz sermaye, maden rezervleri üzerinde bilimsel ve teknik incelemelerin yeterli bir şekilde yapılmamasıdır. Bu gibi problemler madencilik sektörünün gelişimini olumsuz etkilemektedir. Sektör sorunlarının çözülmesi halinde madencilik il ekonomisinde daha büyük katkı sağlayabilecektir.
 
ULAŞTIRMA
Karayolları
İlimizde toplam 1.222 km. karayolu ağı bulunmaktadır. Bunun 512 km. ‘si devlet yolu, 710 km.‘si il yoludur.  Bu yol ağının 348 km bitümlü sıcak karışım (BSK), 825 km sathi kaplama (SK), 49 km diğer yollardan oluşmaktadır.
 
İl sınırları içerisinde toplam 471 km bölünmüş yol bulunmaktadır. Bölünmüş yolun 36 km’si 2003 yılından önce yapılmış iken, 2003-2024 yılları arasında 435 km daha yapılarak 471 km bölünmüş yol ağına ulaşmıştır. İlimizdeki 1.222 km uzunluğundaki yol ağının %39’u bölünmüş yollardan oluşmaktadır. 
 
Demiryolu   
İlimizin demiryolu ağı; doğu, batı, kuzey ve güneyi birbirine bağlayan bir köprü vazifesi görmektedir. Malatya dâhilindeki demiryolu ağı toplamı 241,5 km olup, ülke genelindeki demir yolları ağının yaklaşık %3` ünü teşkil etmektedir.
 
Havayolu   
Malatya Havalimanı Türkiye’de ilk yapılan ve hizmete sunulan havalimanlarından biri olup 1941 yılında Eski Malatya denilen şimdiki Battalgazi’de hizmete girmiştir. 1984 yılından itibaren bugünkü yerinde hizmet vermeye başlamıştır.
 
Havalimanımız sivil ve askeri amaçlı olup, intifa hakkı DHMİ ile Hava Kuvvetleri Komutanlığındadır. Şehir merkezine 28 Km uzaklıkta olup yıllık yolcu kapasitesi toplamda 1.200.000’dir. Hava alanında iki pist bulunmaktadır. Havaalanı dış hat uçuşlarına da açıktır. 
 
İlimizde son yıllarda uçak ve yolcu trafiğinde ciddi bir artış olmuş ve bu artış sürmektedir. 2002 yılında 87.512 olan havayolu yolcu sayısı, 2023 yılında iç ve dış hat olmak üzere 731.553 kişi, 2024 yılında ise iç ve dış hat olmak üzere ise 808.294 kişi olarak gerçekleşmiştir.
Yıllar İtibariyle Havayolu Yolcu Gelişimi
 

 

Yıl

Yolcu

İç Hat

Dış Hat

Toplam

2002

87.512

-

87.512

2015

756.976

10.725

767.701

2016

784.574

5.152

789.726

2017

878.991

7.421

886.412

2018

860.036

11.479

872.136

2019

733.754

9.987

743.741

2020  

474.337

4.212

478.549

2021

637.280

14.108

651.388

2022

649.764

16.143

665.907

2023

728.971

2.582

731.553

2024

794.813

13.480

808.294

 

ENERJİ
2024 yıl sonu itibari ile sisteme giren enerji miktarı 1.525.239 kWh, dağıtılan enerji ise 1.344.436 kWh  olup, kayıp-kaçak oranı %11,85 ’dır. Toplam abone sayısı 508.165’dır.
 
Yıllara Göre Elektrik Enerjisi Tüketimi ve Kayıp - Kaçak Oranı
 

Yıl

Sisteme Giren(MWH)

Dağıtılan(MWH)

Kayıp Enerji(MWh)

Kayıp-Kaçak Oranı

2016

1.187.674,71

1.065.908,42

121.766,28

10,25%

2017

1.259.570,00

1.121.370,10

138.199,90

10,97%

2018

1.270.395,09

1.134.580,65

135.814,43

10,69%

2019

1.263.516,12

1.131.630,42

131.885,70

10,34%

2020

1.267.126,45

1.140.595,96

126.530,49

9,99%

2021

1.344.769,73

1.204.372,35

140.397,38

10,44%

2022

1.297.818,62

1.170.046,73

127.771,89

9,85%

2023

1.082.610,68

941.260,99

141.349,70

13,06%

2024

1.525.239,12

1.344.436,78

180.802,34

11,85%

 

Doğalgaz; Malatya doğalgaz dağıtım lisans ihalesi 07.07.2005 tarihinde yapılmış ve Malatya’ya 2006 yılında doğalgaz verilmeye başlanmıştır. Halen Yeşilyurt, Battalgazi, Doğanşehir, Akçadağ, Darende, Yazıhan, Kuluncak, Hekimhan, Arapgir ilçelerimizde doğalgaz kullanılmaktadır. 2025 yılı gaz arzı sağlanması planlanan ilçelerimiz ise; Arguvan ve Kale’dir.
 
Genel olarak doğalgaz abone sayısı 260.643, doğalgaz kullanan abone sayısı 161.668, çekilen toplam hat uzunluğu ise 2.508 km’dir. 
 
TARIM
Malatya tarıma dayalı bir ekonomiden sanayiye dayalı bir ekonomiye geçiş sürecini yaşamaktadır. Ancak her geçen gün hızlanmakta olan bu sürece karşılık, ekonomisinde tarımın etkisi hala büyüktür. Tarım sektörünün il ekonomisi içerinde azımsanmayacak bir yer tutmasının en önemli nedenlerinden biri Malatya’nın, kendisi ile özdeşleşen kayısının, adı konmamış başkenti oluşudur. Ülkemizin pek çok yerinde ve dünyanın pek çok ülkesinde kayısı yetiştirilmekte ancak, Malatya kayısısı taşıdığı kendine has tadı ve aroması ile kuru kayısı üretimine son derece elverişli bir kayısıdır. Bu ise Malatya’yı dünya kuru kayısı üretiminde ilk sıraya oturtmuş ve markalaşan “Malatya Kayısısı” ile haklı bir üne kavuşturmuştur. Dünya kuru kayısı üretiminde ilk sırada yer alan Malatya ekonomisinde kayısıcılığın önemli bir yeri vardır. 
 
Sanayiye dayalı bir ekonomik yapıya ulaşma sürecinde olan ilin, tarım sektöründe üretilen katma değeri azaltmadan, sanayi ve hizmet sektöründe yaratılan katma değeri artırmak suretiyle İl ekonomisini sanayi ve hizmet sektörü ağırlıklı ekonomik bir yapıya kavuşturmak durumundadır. İl ekonomisinde tarımın ağırlıklı payı nedeni ile yüksek olan tarımsal istihdam ekonomideki bu gelişmeye paralel azalmaktadır. 
 
İl Arazisinin Dağılımı 
İl arazisinin; 421.993 hektarını tarım alanı, 513.980 hektarını mera ve ormanlık ve 315.075 hektarını da diğer alanlar (taşlık-kayalık, su satıhları, yerleşim alanları) oluşturmaktadır.

İlimiz arazi yapısı ve tarım alanlarının dağılımına ait detaylı bilgiler aşağıdaki tabloda verilmiştir.
 

İlin Arazi Yapısı
İl Arazisinin Dağılımı Toplam(Ha)
Tarım Alanı 421.993
Çayır-Mera 279.235
Orman ve Fundalık 234.745
Yerleşim Alanı, Göl ve Göletler 315.075
Toplam 1.231.300
 

Arazi Sulama Durumu (Ha)

Sulanabilir Alan (Ha) 391.541
Ekonomik Sulanabilir Alan (Ha) (DSİ) 168.738
Sulanan Alan (Ha) DSİ 98.569
152.538
(%39)
Halk ve Diğer
Kurumlar
53.969

 

Bitkisel ve Hayvansal Üretim
Tarımsal üretim; geleneksel usullerden kurtularak, hızla modernleşme yönündedir. Modern tarım teknolojilerinin yaygınlık kazanmasına bağlı olarak, ilde narenciye hariç her türlü bitki yetiştirilebilmektedir. 

Kayısı üretimi ilin tarımsal üretimi içerisinde önemli bir yere sahiptir. Dünya kuru kayısı üretiminin yaklaşık % 55’ini Malatya gerçekleştirmektedir. Bu açıdan Malatya Türkiye’nin değil dünyanın en önemli kayısı üretim merkezi olup, İl’in kuru kayısı üretimi adeta ülke üretimini temsil etmektedir.

2024 yılı  itibariyle Malatya yaş kayısı rekoltesi 658.237 ton, kuru kayısı rekoltesi 107.517 ton düzeyinde gerçekleşmiştir. 2024 yılında ihraç edilen Türkiye kuru kayısı miktarı 76.889 ton, elde edilen gelir ise 410.889.000 ($) dolardır.

Malatya'da tarımın önemli kollarından biri de hayvancılıktır. Geniş meraları ve yeterli besicilik imkânları hayvancılık için uygun bir ortam oluşturmaktadır. Ancak ilde hayvancılık tedrici olarak küçülmektedir. Bunda köyden kente olan yoğun göç, hayvancılık girdilerindeki artışlar, hayvancılıkta modern tekniklerin yeterince kullanılmaması gibi faktörler etkendir. Buna rağmen modern hayvancılık usullerinin yaygınlaştırılması, hayvan ıslahı, üretici birliklerinin yaygınlaştırılması ve benzeri çalışmalar sürdürülmektedir. Hayvancılık sektöründe yaşanan küçülmenin önlenememesi durumunda yakın gelecekte ilimizde hayvancılığın daha da azalması söz konusu olacaktır. Yerli ırk büyükbaş hayvanlar, yerini son zamanlarda melez ırka terk etmiştir.
 
ORMANCILIK
İlimizde ormancılık, sınırlı bir düzeydedir. Önemli orman alanları Pütürge, Doğanşehir, Hekimhan ve Arapgir İlçelerinde bulunmaktadır. Toplam orman alanı 234.745 ha olup il arazisinin %18,81’sine tekabül etmektedir. Bozuk orman alanı 153.115 ha, verimli  orman alanı ise 81.629 ha‘dır.  Kaliteli orman alanının büyük bir kısmı Pütürge İlçemizin sınırları dâhilindedir.

Malatya’da 2013-2024 döneminde 31.039 hektarlık alanda toplam 27.755.831 adet fidan dikimi gerçekleştirilmiştir. 
 
Yapılan Ağaçlandırma Çalışmaları (2015-2024) 
Beydağı ağaçlandırma sahasında uygulanan ağaçlandırma projesi ile kentin yanı başında genç bir orman yetişmektedir. Şehrin havasını değiştirecek Beydağı Ağaçlandırma  Projesi İl Merkezi için önem taşımaktadır.
 
Yıllara Göre Fidan Dikim Çalışmaları
 

Yıl

Alanı (Ha)

Fidan Dikimi  (Adet)

2015

4.500

1.454.000

2016

6.607

9.720.000

2017

7.205

1.249.290

2018

6.950

3.250.000

2019

500

3.349.975

2020

779

1.150.000

2021

 778

486.825

2022

1.070

560.550

2023

1.800

841.491

2024

1.750

651.200

Toplam

31.939

21.713.131

  

TİCARET
Ticaret, iktisadi faaliyetler içerisinde oldukça önemli bir yere sahip olup, ekonominin en canlı ve hareketli alanından birini oluşturmaktadır.
 
Malatya, ticari hayatın gelişmesi bağlamında bugün geleneksel eşiği aşarak modern pazarlama noktasında bulunmaktadır. Ticaret sektörü sanayi sektöründen sonra ikinci önemli sektör konumundadır. 
 
İlde artan ekonomik düzey ve alım gücüne bağlı olarak il içinden ve il dışından sermaye grupları ticaret sektörüne dönük yatırımlar yapmaktadırlar. İlde sayıları artan modern alışveriş merkezleri ve canlanan ticaret hayatı bu sürecin en önemli göstergesidir.
 
Başlıca ihracat ürünleri; başta kuru kayısı olmak  üzere işlenmiş sebze ve meyve, tekstil ürünleri, elektrik ve elektronik ürünler, makine ve aksamları, cam ve cam ürünleri, işlenmiş et ve diğer  ürünlerdir.
 
İlin başlıca ithalat ürünleri; işlenmiş meyve ve sebze, tekstil (elyaf), cam ve cam ürünleri, plastik ve sentetik kauçuk, yem-gübre-aşı, sert kabuklu meyveler ve diğer ürünlerdir.
 
2023 yılında toplam 387.401.000 Dolar ihracat ve 156.604.000 Dolar ithalat gerçekleştirilmiştir. 2024 yılında ise; 379.799.000 Dolar ihracat ve 114.698.000 Dolar ithalat gerçekleştirilmiştir.
 
 

 Yıl

Yıllara Göre  İhracat ve  İthalat Değerleri  (TUİK)

İhracat  ($)

İthalat  ($)

2002

71.618.000

22.381.000

2015

250.865.000

69.886.000

2016

250.831.000

86.187.000

2017

238.277.000

145.429.000

2018

224.214.000

105.619.000

2019

281.465.000

84.437.000

2020

288.948.752

115.491.819

2021

418.968.000

106.380.000

2022

456.234.000

171.166.000

2023

387.401.000

156.604.000

2024

422.088.000

129.600.000

 

TURİZM
Malatya tarih boyunca çeşitli kültür ve medeniyetlere ev sahipliği yapmış olup, tarih ve arkeoloji bakımından büyük ve eski bir kültüre sahiptir. İl turizm potansiyeli geçmişten günümüze korunarak taşınmıştır. Gerek sahip olduğu tarihî, doğal ve kültürel zenginlikleri gerekse bölgesinde bulunan önemli turistik değerler Malatya’nın turizm ekonomisini desteklemektedir. 7000 yıllık geçmişe sahip olan ve çok önemli eserleri bünyesinde barındıran Arslantepe Höyüğü’nün 2021 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesine girmesi İlimizin tanıtılması ve turizminin gelişmesi açısından büyük önemi haizdir.
 
Son yıllarda sağlık turizmi, dikkate değer bir gelişim göstermiştir. Turgut Özal Tıp Merkezi, Karaciğer Nakil Merkezi, Onkoloji Hastanesi, Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi, özel hastaneler ve ilde her geçen gün artan sağlık yatırımları sektörün gelişiminde önemli bir itici faktördür. İlimizde verilen nitelikli sağlık hizmetlerine ilave olarak Turgut Özal Tıp Merkezinin, organ nakli konusunda gösterdiği başarı ilimizi sağlık turizminde bölgesinde önemli bir noktaya getirmiştir.  
 

 

https://www.tccb.gov.tr/
https://www.icisleri.gov.tr/
https://www.turkiye.gov.tr/
https://www.cimer.gov.tr/
 

Bizi Takip Edin

  • Erişilebilirlik
  • Resmi Gazete
  • Kullanım ve Gizlilik
İnönü Mah. Buhara Cad. No:250, 44070 Yeşilyurt/MALATYA
0 422 324 22 66 - 0 422 323 02 43
 
Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz 🍪 Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız